[SISÄLLYSLUETTELO]  [PÄÄSIVU]  [HISTORIA]  [VESTERVIK]  [BREDVIK]  [GRUNDSUND]  [RILAX]  [STORÖN]  [PARGAS]

[PRÄSTKULLA]  [LÅNGSTRAND]  [VIMONBÖLE]  [STORHOLMEN]  [SKOGBYTRÄSKET]  [HARPARSKOG]  [SPJUTBÖLE]

[BJÖRKKULLA]  [VITSAND]  [BJÖRNHOLMEN]  [ODENSÖ]  [SOMMARÖ]  [SKÅLDÖ]  [BAGGÖN]  [SIVUKARTTA]

 

411

 

PROPAGANDAA SNALON LOHKOLLA

(Hangon ryhmän historiikki, T-22005, Sota-arkisto)

Kesäkuu 1941 – Joulukuu 1941

- Propagandalentolehtisten ohella tärkein propagandakeino oli kaiutin. Snalo tyypillisenä saaristolohkona oli siinä suhteessa erikoisasemassa, että siellä käytettiin kaiutinauton asemasta kaiutinmoottorivenettä. Tavallinen lähetyspaikka oli Ekholmenin tulenjohtokukkula. Vene laitteineen sijoitettiin niemen suojaan ja lähetys tapahtui korsusta. Paitsi Hangon ryhmän propagandatoimiston tavanmukaisia kuuluttajia, esiintyi täällä myös Suomen ensimmäinen etulinjojen naiskuuluttaja, lotta von Lüders, joka palveli Snalon puhelinkeskuksessa.

Alikersantti H. Hartella ja majuri L. Henriksson.

Yksi mielikuvituksellisimmasta keinoista propaganda lähettämiseksi: Jousipyssy

- Yksi mielikuvituksellisimmista keinoista propagandan lähettämiseksi: Jousipyssy. (Kuva: N. Helander. Julkaistu 1942 kirjassa Kampen om Hangö)

411, Kuva 1

- Rakenne 411 löytyy lähes siitä paikasta mihin se on kartassa merkitty. Kuten rakenne 410, a & b, myös tämä on sijoitettu niin, että rakenne olisi kyennyt puolustautumaan mahdollisia hyökkäyksiä vastaan, jotka olisivat tulleet Prästön saaren kautta.

411, Kuva 2

- Tähystys- ja tulenjohtopesäke, joka näkyy kartassa rakenteen 411 läheisyydessä, löytyy myös alueelta.

411, Kuva 3

-Hämmästyttävästi kivirakennelma on edelleen ehjä.

411, Kuva 4

- Rantaviivalla on yhden miehen asemia. Luultavasti yllä oleva asema on sangen samanlainen, kuin mitä Adolf Molnár kuvailee kirjassaan Hangon mottia härnäämässä:

- "Yhden miehen korsuni alkaa hahmottumaan. Rakensin korsun kehän isoista puolimetrisistä kivistä. Tämän jälkeen laitoin pienempiä kiviä isompien ympärille ja lopuksi liitokset tiivistin vieläkin pienemmillä kivillä. Käytin ruohoa ja oksia naamioidakseni rakennelman ilmatähystystä vastaan. Ainoa asia jota minun nyt pitäisi pelätä on suora osuma taivaasta ja onneksi se on sangen harvinainen asia. Minun yhden miehen Maginot-linja on valmis."

411, Kuva 5

- Hieman isompi rakenne aivan rantaviivalla.

411, Kuva 6

- Lähistöllä sijaitsevan korsun jäänne nähtynä sisäänkäynnin luota.

411, Kuva 7

- Sama korsun jäänne nähtynä vastakkaiselta suunnalta.

411, Kuva 8

- Näkymä kohden Bredvikin aluetta huhtikuussa 2006.

411, Kuva 9

- Lähellä rakennetta 411 on iso ja mielenkiintoinen kivimuodostelma. Todella isoja kiviä on kasattu mereen ja lisäksi lähistöllä on louhos. Pohjan paikallisarkisto valaisi minulle ystävällisesti kivimuodostelman historiaa:

411, Kuva 10

- "Grundsundissa sijaitseva kivimuodostelma, joka sijaitsee vastapäätä Prästön saarta ei ole sodan aikainen. Kivimuodostelma on paljon vanhempaa perua. Kivilohkareista mereen muodostunut kiila tunnetaan paikallisten keskuudessa nimellä Stenbrottet. Se oli olemassa alueella jo 30-luvulla. Kivet ovat lähistöllä olevasta louhoksesta ja ovat syntyneet hankolaisen yhtiön Hangö Granitin louhinnan tuloksena. Kyseinen yhtiö toimi vuosien 1886 ja 1940 välillä. Luultavasti Helsingin rautatieaseman "kivimiehet" on tehty Hangö Granitin louhimasta graniitista."

411, Kuva 11

- Heijastuksia menneisyydestä.

411, Kuva 12

- Louhoksen pohjalla on kiviä, jotka edelleen odottavat noutajaansa.

411, Kuva 13

- Prästön saari nähtynä Grundsundin niemeltä.

TAKAISIN

Copyright © 2005, 2006 Kimmo Nummela